Juhani Kirpilän taidekokoelmasta paljastui tanskalaisen taiteilijan Peder Severin Krøyerin (1851–1909) omakuva. Vuodelle 1899 päivätty teos oli aiemmin attribuoitu Krøyerin suomalaiselle aikalaiselle Sigfrid August Keinäselle (1841–1914).
Taidekoti Kirpilän muotokuvahuoneen seinällä viime vuodet esillä ollut pienikokoinen (20,5 cm x 17 cm) omakuva on tehty kuivaneulamenetelmällä paperille. Teoksessa on merkinnät ”SK Jan-99” oikealla alhaalla. Arkistotietojemme mukaan taidekeräilijä Juhani Kirpilä (1931–1988) hankki teoksen Sigfrid Keinäsen omakuvana vuonna 1983 osana suurempaa muotokuvakokoelmaa hyvinkääläiseltä taidekeräilijältä Urho Laiholta (1909–1991). Teos on myös ollut mukana helsinkiläisen Galerie Finnforumin Omakuva-näyttelyssä 17.11.–2.12.1979. Tiedossamme ei ole, mihin teoksen alkuperäinen attribuutio on perustunut.
Teoksen todellisen tekijän vahvistaminen oli lopulta hyvin helppoa taiteilijoiden signeerauksia vertaamalla. Keinänen signeerasi teoksensa usein ”SAK” tai ”S. A. Keinänen”, kun taas Krøyerin ”SK”-signeeraus täsmäsi myös käsialaltaan pieneen muotokuvaamme. Lopullisesti asian vahvisti Tanskan Skagenissa sijaitsevan Skagens Museumin kuraattori Mette Harbo Lehmann.
Skagenin museossa on huomattava kokoelma Krøyerin teoksia, ja myös Kirpilän grafiikanlehdestä kolme vedosta – ja yhdessä näistä löytyy vedostetun SK-signeerauksen lisäksi lyijykynäsigneeraus “P S Krøyer”.
Peder Severin Krøyer syntyi 23.7.1851 Norjan Stavangerissa, josta muutti pian kasvattivanhempiensa kanssa Kööpenhaminaan. Hän aloitti taideopinnot yhdeksänvuotiaana yksityisopetuksessa. Vuonna 1870 Krøyer valmistui Tanskan kuninkaallisesta taideakatemiasta, ja vuodesta 1874 lähtien saksalaistaustainen tanskalainen tupakkatehtailija ja taidekeräilijä Heinrich Hirschsprung toimi hänen suojelijanaan. Krøyer matkusteli vuosina 1877–1881 taideakatemian matka-apuarahan sekä Hirschsprungin myöntämän lisätuen turvin Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Opiskelu Pariisissa ranskalaistaiteilija Léon Bonnat’n johdolla vaikutti ratkaisevasti hänen tuotantoonsa. Palattuaan Tanskaan Krøyer asettui maan pohjoisimpaan osaan Skageniin, jonka taiteilijayhteisöstä tuli hänelle tärkeä tukikohta seuraavien vuosien aikana. Krøyer tunnetaan Tanskassa ja ulkomailla tekemistään kansankuvauksista sekä sinisävyisistä Skagenin-maisemista, joissa usein mukana on myös taiteilijayhteisön jäseniä, kuten Krøyerin puoliso, taiteilija Marie Krøyer (o.s. Triepcke). Krøyer kuoli 58-vuotiaana 21.11.1909 Skagenissa.
Juhani Kirpilän kerrotaan välttäneen ulkomaisen taiteen hankkimista, jotta voisi helpommin varmentua teosten aitoudesta ja alkuperästä. Kuitenkin tässä tapauksessa kotimaisen taiteilijan tuotantona hankittu teos paljastuikin ulkomaisen mestarin tekemäksi. Näin kokoelman ulkomaisten taiteilijoiden määrä on noussut neljästä viiteen – ja nyt joukossa on yksi tanskalainenkin!
Lämmin kiitos alkuperäisen huomion tekemisestä Arto Isotalolle.
Kuva: Peder Severin Krøyer, Omakuva, 1899 / Taidekoti Kirpilä