
Tervetuloa vierailulle Taidekoti Kirpilään!
Kirpilä on ainutlaatuinen taidekoti
Helsingin Töölössä.
Osoite on Pohjoinen Hesperiankatu 7.
Kirpilä sijaitsee korkean kerrostalon
ylimmässä kerroksessa.
Kirpilä on entinen koti, joka on
nykyään taidemuseo – Taidekoti Kirpilä.
Taidekoti Kirpilä on täynnä taidetta:
maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja piirustuksia.
Taideteoksia on yhteensä 541,
mutta kaikki eivät ole esillä yhtä aikaa.
Juhani Kirpilä rakasti taidetta
Kirpilä on reumalääkäri
Juhani Kirpilän entinen koti.
Tässä ylellisessä kodissa Juhani Kirpilä
ja antiikkikauppias Karl Rosenqvist
asuivat vuosina 1979–1988.
Heidän kodissaan on tilaa lähes 350 neliömetriä.
Juhani Kirpilä eli vuosina 1931–1988.
Hän ei ollut itse taiteilija,
mutta hän rakasti taidetta
ja keräsi sitä kotiinsa.
Kodista museoksi
Kun Juhani täytti 50 vuotta,
hän kehotti vieraitaan juhlimaan riemulla.
Hän epäili, että hän ei elä pitkään.
Juhani oli tehnyt testamentin vuonna 1976.
Testamentissa hän lahjoitti
kotinsa ja taideteoksensa Suomen Kulttuurirahastolle.
Kulttuurirahasto huolehtii
Taidekoti Kirpilästä ja taideteoksista.
Juhani kuoli kotonaan elokuussa 1988.
Sen jälkeen asunto muutettiin taidemuseoksi,
mutta siinä haluttiin säilyttää kodin tunnelma.
Taidekoti Kirpilä avattiin kesäkuussa 1992.
Lisää taideteoksia
Taidekoti on ostanut kuusi taideteosta
museon avaamisen jälkeen.
Uusin taidehankinta on
Raimo Saarisen teos Neosgaia vuodelta 2017.
Siinä on oikeita kasveja,
mutta taitelija on muokannut sitä paljon.
Neosgaian kasvit kasvavat tai kuolevat.
Teos on kiinnostava ja aina erilainen,
kuten vierailu Taidekoti Kirpilässäkin.
Maksuton sisäänpääsy
Museo on auki kaksi kertaa viikossa
keskiviikkoisin kello 14–18
ja sunnuntaisin kello 12–16.
Sisäänpääsy on maksuton aukioloaikoina.
Ryhmien kanssa voidaan sopia vierailu myös muulloin.
Taidekoti Kirpilässä on paljon ohjelmaa:
opastuksia, konsertteja, näyttelyitä ja tapahtumia.
Löydät ohjelman nettisivuiltamme ja Facebookista.
Opastukset ovat ilmaisia koululaisryhmille
ja maahanmuuttajaryhmille, jotka opiskelevat suomea.

Tärkeää tietoa vierailusta
Tulo Kirpilään
Opastus kestää noin 45 minuuttia.
On tärkeää, että osallistujat tulevat ajoissa paikalle.
Taidekoti Kirpilä sijaitsee kuudennessa kerroksessa
ja hissiin mahtuu vain neljä henkilöä kerralla.
Siksi suuret ryhmät käyttävät portaita.
Kuljethan rauhallisesti ja hiljaisesti portaissa,
talossa on paljon asukkaita.
Sisällä Kirpilässä
Taidekoti Kirpilän eteinen on pieni ja ahdas.
Takit, reput ja suuret laukut jätetään eteiseen.
Ovi laitetaan lukkoon,
museo on auki vain teidän ryhmällenne.
Eteisessä on tossuja kenkien päälle
tai museossa voi olla myös sukkasillaan.
Näin kauniit matot ja lattiat
eivät likaannu ja vahingoitu.
Taideteoksiin ei saa koskea.
Ne ovat vanhoja ja arvokkaita
ja pienikin kosketus on niille haitallinen.
Olethan siis varovainen.
Museossa ei voi myöskään syödä tai juoda.
Taidekodin tuoleilla voi istua.
Voit myös ottaa valokuvia muistoksi,
mutta älä käytä salamaa.
Opas on sinua varten!
Opas kertoo Taidekoti Kirpilästä ja taideteoksista.
Hän vastaa mielellään kysymyksiin.
Kuljemme kierroksella yhdessä ryhmänä
ja keskustelemme teoksista.
Toivottavasti viihdyt meillä.
Olet aina tervetullut vierailulle uudelleen
vaikka perheen tai ystävien kanssa.
Nähdään Taidekoti Kirpilässä pian!

Materiaalia opettajille
Tehtäviä ennen vierailua
Tutustu Taidekoti Kirpilän esittelyyn
ja vastaa sen jälkeen kysymyksiin:
1) Mikä on Taidekoti Kirpilä?
2) Kenen koti se oli ennen?
3) Montako taideteosta siellä on?
4) Milloin se on auki?
5) Mitä pääsylippu maksaa?
6) Mieti kysymys, jonka voit kysyä oppaalta vierailulla.
7) Tiedätkö mitä tarkoittavat seuraavat sanat?
Taide
Taiteilija
Taideteos
Maalaus
Veistos
Patsas
Piirros
Kokoelma
Näitä sanoja kuulet opastuksella.
Tehtävä vierailulle
Valitse taideteos, josta pidät
ja ota siitä opastetun kierroksen lopuksi
valokuva ilman salamaa.
Tehtäviä vierailun jälkeen
Tutki Taidekoti Kirpilässä ottamaasi valokuvaa
ja kirjoita vastaus seuraaviin kysymyksiin:
1) Miksi valitsit juuri tämän taideteoksen?
2) Mitä kiinnostavaa teoksessa on?
3) Mistä se mielestäsi kertoo?