Koska:
15.12.2019 @ 16:00 – 17:00
2019-12-15T16:00:00+02:00
2019-12-15T17:00:00+02:00

Esiintyjät:
Juhana Kotilainen, baritoni
Tatu Eskelinen, piano

Ohjelma:
Robert Schumann: Liederkreis op. 24 (Heinrich Heine)
Gabriel Fauré:
Nell
En sourdine
Les roses d’Ispahan
Poème d’un jour
Hugo Wolf:
Gedichte von Eduard Mörike:
Peregrina I-II
Selbstgeständnis
Auftrag
Zur Warnung

Baritoni Juhana Kotilainen aloitti opintonsa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikkiosastolla vuonna 2013 ja valmistelee laulutaiteen maisterin tutkintoa Hannu Niemelän johdolla. Hänen lauluopintojaan Sibelius-Akatemiassa ovat ohjanneet myös Erkki Rajamäki, Collin Hansen ja Gustav Djupsjöbacka. Mestarikursseilla Kotilaista ovat opettaneet mm. Soile Isokoski, Ingrid Haubold, Andreas Schmidt, Hillevi Martinpelto, Konrad Jarnot ja Berliinissä Peter Berne. Lisäksi Kotilainen on opiskellut pianoa Collin Hansenin ja kuoronjohtoa Jani Sivénin johdolla. Kotilainen on esiintynyt monien kirkkomusiikkiteosten solistina, mm. Bachin Pääsiäisoratoriossa, kantaateissa, Fauren Requiemissä sekä Händelin Messias-oratoriossa. Kotilainen on esiintynyt myös lied-pianistina. Selim Eskelinin säätiö on tukenut Kotilaisen opintoja.

Tatu Eskelinen viimeistelee maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa opettajanaan prof. Erik T. Tawaststjerna. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa myös Antti Siiralan ja Jussi Siiralan johdolla. Tärkeää lisäoppia Eskelinen on saanut kymmenien huippupianistien mestarikursseilta, joista mainittakoon Akiko Ebi, Janina Fialkowska, Paavali Jumppanen, Janne Mertanen ja Matti Raekallio. Keväällä 2019 Eskelinen sai kansainvälistä tunnustusta saavutettuaan finaalipaikan ja erikoispalkinnon kilpailun parhaasta v. 1900 jälkeen sävelletyn teoksen esityksestä Nordic Piano Competition -kilpailussa Ruotsin Ingesundissa. Samana keväänä hänet palkittiin myös Sibelius-Akatemian Helmi Vesa -pianokilpailussa. Eskelinen on soittanut orkestereiden solistina Suomessa, Norjassa ja Venäjällä. Lisäksi hän on esiintynyt mm. Belgiassa, Hollannissa, Islannissa, Italiassa ja Unkarissa. Eskelistä ovat tukeneet mm. Pro Musica -säätiö, Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Karjalan rahasto sekä Sibelius-Akatemian tukisäätiö.

1800-luvun liedin historiassa on kaksi yli muiden nousevaa vuosilukua: Robert Schumannin (1810–1856) ”Liederjahr” (laulujen vuosi) 1840 sekä 1888, jolloin Hugo Wolfin (1860–1903) säveltäjyys kohosi uudelle tasolle hänen innoituttuaan Eduard Möriken runoudesta ja sävellettyään peräti 53 tekstiä kattavan kokoelman muutaman kuukauden aikana.

Taidekoti Kirpilän konsertissa kuullaan Schumannin vuonna 1840 syntyneistä kuuluista laulusarjoista varhaisin, yhdeksän laulun sarja (”Liederkreis”) Heinrich Heinen runoihin op. 24. Wolfin säveltämistä Möriken runoista ohjelmassa on arvoitukselliseen Peregrina-hahmoon liittyviä lauluja ja humoristisia tekstejä kokoelman lopulta. Näihin saksalaisen liedin peruskiviin liittyy pieni valikoima 1800-luvun loppuvuosikymmenten ehkä hienostuneimman ranskalaisen laululyyrikon Gabriel Faurén (1845–1924) tuotantoa.

Baritoni Juhana Kotilainen kertoo, että Heinrich Heine on terävien tekstiensä vuoksi ollut hänen lempirunoilijoitaan kouluvuosista alkaen.

Vapaa pääsy. Ei ennakkoilmoittautumista. Konserttiin on 50 paikkaa, jotka täytetään saapumisjärjestyksessä. Paikkoja aletaan jakaa klo 12.

Juhana Kotilaisen kuva: Annie Pursiainen