Tanja, 1920

EINAR ILMONI
Öljy kankaalle (84 x 78 cm)
Hankittu: 1986 Galerie Hörhammer
Kuva: Rauno Träskelin

  Tutki kuvaa suurennuslasilla!

Maalauksessa pieni tyttö, Tanja Krasiljnikova, näyttää suoraviivaiselta. Hänen leveät silmänsä on kuvattu kirkkaina ja uteliaina. Tanjalla on yllään tummansininen mekko, joka erottuu hyvin lämpimästä kullanvärisestä taustasta. Tämä antaa maalaukselle vahvan hengellisen tunnun. Tanjasta tulee ikonimainen enkeli.

Tytön pää, ja varsinkin hänen silmänsä, on kuvattu erityisen huolellisesti ja yksityiskohtaisesti. Pää nousee esiin muuten tasaisesta pinnasta. Verrattuna päähän, keho on luonnosmainen, ja tausta täysin tasainen ja määrittelemätön.

Einar Ilmonin tyylissä ei näkynyt modernismin koloristinen vaikutus. Sen sijaan Ilmoni omaksui 1920-luvulla vuosikymmenelle tyypillisen mystiikan ja metafysiikan hengen. Hän käytti maalauksissaan hyvin rajallista valikoimaa luonnollisia sävyjä ja värejä.

Ilmoni maalasi useita lasten muotokuvia. Hän kuvasi heitä hellästi ja herkästi. Ilmonin maalauksissa lapset ovat yleensä yksinäisiä ja melankolisia, vakavia ja harkitsevia. He näyttävät rennoilta ja luonnollisilta, eivätkä he poseeraa virallisissa asennoissa.

EINAR ILMONI (1880–1946)

Einar Ilmoni, Omakuva.
Öljy Kankaalle (64 x 40,5 cm)
hankittu: 1979
Kuva: Rauno Träskelin

Einar Ilmoni aloitti taiteellisen koulutuksensa Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa hyvin varhain, 16-vuotiaana vuonna 1896.

Ilmonin isä ei halunnut poikansa opiskeleva taidetta ja epäili tämän taitoja. Päästäkseen kouluun Ilmoni piti todistaa ensisijaisesti isälleen kykynsä saadakseen tämän suostumuksen.

Einar Ilmoni, Omakuva, 1907.
Pastelli (47 x 39 cm)
hankittu: 1983
Kuva: Rauno Träskelin

Päästyään kouluun Ilmoni koki opinnot ja harjoitukset luokassa ahdistavina. Tämän vuoksi hän sai erityisluvan työskennellä koulussa iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin siellä oli vähemmän tungosta ja rauhallisempaa.

Koulutuksen päätyttyä Ilmoni muutti takaisin lapsuudenkotiinsa ja vietti loppuelämänsä maalaamalla ateljeessaan Kangasalan kotikunnassa. Ainoa poikkeus tähän satunnaisten Helsingin-vierailujen lisäksi oli hänen matkansa Italiaan, Firenzeen ja Roomaan, vuosina 1924–1925.

 

MATKA ITALIAAN

Kuva: Taidekoti Kirpilän arkisto

MATKA ITALIAAN

Italiassa Einar Ilmoni ei varsinaisesti osallistunut koulutukseen tai edes maalannut paljon. Hän vietti aikaansa tutustumalla paikalliseen taiteeseen tehden havaintoja siitä. Häntä kiehtoivat erityisesti italialaiset primitiiviset taiteilijat ja heidän työnsä uskonnolliset piirteet.

ARKISTOKUVIA KIRPILÄSTÄ

Kuva: Taidekoti Kirpilän arkisto

HANKINTA

Teos hankittiin Galerie Hörhammerista vuonna 1986.

Kuva: Atte Matilainen, 1988
Taidekoti Kirpilä arkisto

ALKUPERÄINEN RIPUSTUS

Tässä 1980-luvun valokuvassa on nähdään Ilmonin Omakuvan alkuperäinen ripustus Juhani Kirpilän aikana arkiolohuoneessa.

0
    0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjäPalaa kauppaan