Siltasaari-näkymä Korkeasaaresta, 1922

ANTTI FAVÉN
Öljy pahville (25,5 x 34 cm).
Hankittu: 1976 jälkeen
Kuva: Rauno Träskelin

  Tutki kuvaa suurennuslasilla!

Kaupunkimaisema oli tyylilaji, jota Favén harjoitti yhä enemmän 1920-luvulla asuessaan Helsingissä. 1920-luvulla muotokuvien kysyntä väheni Suomen taloudellisen tilanteen heikkenemisen seurauksena.

1920-luvulla myös Favénin väripaletti muuttui ja muodot tulivat yksikertaisemmiksi. Esimerkiksi taloista tuli kuin lohkoja, joiden tilavuus oli selvästi määritelty, ja sommittelu tuli syvemmäksi.

Taiteilija kuvasi kaupunkimaisemia sellaisina kuin ne esiintyivät todellisuudessa. Hän kertoi tarkasti teosten nimissä käyttämänsä havainnointipaikan. Siksi niitä on mahdollista verrata nykyajan näkymiin, vaikka ne ovatkin usein muuttuneet kaupungin kehittymisen myötä.

ANTTI FAVÉN (1882–1948)

Taidemaalari Antti Favén, 1910-luku.
Museovirasto

Antti Favèn aloitti opinnot taiteilijana Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuonna 1900. Vuonna 1902 Favén asettui Pariisiin, jossa hän asui vuoteen 1913 asti.

Pariisissa Favén osallistui Académie Colarossin opetukseen, ja hän toimi enimmäkseen itsenäisenä taiteilijana. Vuonna 1908 Favén kutsuttiin esittelemään teoksiaan Salon d’Automnen suomalaisessa osastossa.

Antti Favén kahvipöydässä, 19201929.
Museovirasto

Nuoruudestaan ​​lähtien Favén teki karikatyyrejä. Karikatyyrien kautta Favénin kiinnostus muotokuviin kehittyi. Hänestä tuli kuuluisa yläluokan, yrittäjien, valtion virkamiesten ja sotilaiden muotokuvaajana. Favén kuului hienoihin kulttuuripiireihin, joissa hänet otettiin vastaan ​​ viihdyttävänä, miellyttävänä ja tyylikkäänä seurana.

1930-luvulla Favén asui Lallukan taiteilijoiden talossa.

MUITA TEOKSIA KIRPILÄSSÄ

antti favén, Maisema Helsingistä (Pitkäsilta Mustikkamaalta nähtynä), 1918.
Öljy pahville (28,5 x 43,5 cm)
hankittu: todennäköisesti 1962
Kuva: rauno träskelin

Favénin palattua Suomeen Pariisista 1910-luvulla hänen tyylinsä heijasteli impressionismin puhtaita ja kirkkaita värejä. Noina vuosina hän lähestyi  Septem-ryhmää.

Ryhmän tyyli oli ominaista Favénin kaupunkimaisemille. Hän kuvasi hienosti Helsingin teollisia piirteitä 1900-luvun alussa.

HAVAINNOINTIPAIKAT HELSINGISSÄ

Hakaniemen tori ja Hakaniemenranta, 19321938.
Helsingin kaupunginmuseo

Näkymä Korkeasaaresta osittain jäätyneen meren yli luoteeseen, 1971.
Helsingin kaupunginmuseo
Kuva: Simo Rista
Näkymä Korkeasaaresta osittain jäätyneen meren yli länsiluoteeseen, 1971.
Helsingin kaupunginmuseo
Kuva: Simo Rista
Korkeasaaren eläintarha, 2013.
Helsingin kaupunginmuseo
kuva: Sakari Kiuru

ARKISTOKUVIA KIRPILÄSTÄ

Kuva: atte matilainen, 1988
Taidekoti Kirpilän arkisto

ALKUPERÄINEN RIPUSTUS

Tässä 1980-luvun valokuvassa nähdään Favénin Maisema Helsingistä (Pitkäsilta Mustikkamaalta nähtynä) -teoksen alkuperäinen ripustus Juhani Kirpilän aikana. Maalaus ripustettiin arkiolohuoneeseen, eli olohuoneeseen, jossa Kirpilä vietti vapaa-aikaansa. Maalaus on takan yläpuolella, pääveistoksen (ensimmäinen oikealla) takana. Koska Kirpilä omisti valtavasti teoksia, ja niiden haluttiin olevan suurimmaksi osaksi aina esillä, joskus teosten ripustus ja näkyvyys kärsivät.

PALAA YLÖS IHASTELEMAAN MAALAUSTA
0
    0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjäPalaa kauppaan