Siltasaari-näkymä Korkeasaaresta, 1922
ANTTI FAVÉN
Öljy pahville (25,5 x 34 cm).
Hankittu: 1976 jälkeen
Kuva: Rauno Träskelin
Tutki kuvaa suurennuslasilla!
1920-luvulla myös Favénin väripaletti muuttui ja muodot tulivat yksikertaisemmiksi. Esimerkiksi taloista tuli kuin lohkoja, joiden tilavuus oli selvästi määritelty, ja sommittelu tuli syvemmäksi.
Taiteilija kuvasi kaupunkimaisemia sellaisina kuin ne esiintyivät todellisuudessa. Hän kertoi tarkasti teosten nimissä käyttämänsä havainnointipaikan. Siksi niitä on mahdollista verrata nykyajan näkymiin, vaikka ne ovatkin usein muuttuneet kaupungin kehittymisen myötä.
ANTTI FAVÉN (1882–1948)
Taidemaalari Antti Favén, 1910-luku.
Museovirasto
Antti Favèn aloitti opinnot taiteilijana Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuonna 1900. Vuonna 1902 Favén asettui Pariisiin, jossa hän asui vuoteen 1913 asti.
Pariisissa Favén osallistui Académie Colarossin opetukseen, ja hän toimi enimmäkseen itsenäisenä taiteilijana. Vuonna 1908 Favén kutsuttiin esittelemään teoksiaan Salon d’Automnen suomalaisessa osastossa.
Antti Favén kahvipöydässä, 1920–1929.
Museovirasto
Nuoruudestaan lähtien Favén teki karikatyyrejä. Karikatyyrien kautta Favénin kiinnostus muotokuviin kehittyi. Hänestä tuli kuuluisa yläluokan, yrittäjien, valtion virkamiesten ja sotilaiden muotokuvaajana. Favén kuului hienoihin kulttuuripiireihin, joissa hänet otettiin vastaan viihdyttävänä, miellyttävänä ja tyylikkäänä seurana.
1930-luvulla Favén asui Lallukan taiteilijoiden talossa.
MUITA TEOKSIA KIRPILÄSSÄ
antti favén, Maisema Helsingistä (Pitkäsilta Mustikkamaalta nähtynä), 1918.
Öljy pahville (28,5 x 43,5 cm)
hankittu: todennäköisesti 1962
Kuva: rauno träskelin
Favénin palattua Suomeen Pariisista 1910-luvulla hänen tyylinsä heijasteli impressionismin puhtaita ja kirkkaita värejä. Noina vuosina hän lähestyi Septem-ryhmää.
Ryhmän tyyli oli ominaista Favénin kaupunkimaisemille. Hän kuvasi hienosti Helsingin teollisia piirteitä 1900-luvun alussa.
HAVAINNOINTIPAIKAT HELSINGISSÄ
Hakaniemen tori ja Hakaniemenranta, 1932–1938.
Helsingin kaupunginmuseo
Helsingin kaupunginmuseo
Kuva: Simo Rista
Helsingin kaupunginmuseo
Kuva: Simo Rista
Helsingin kaupunginmuseo
kuva: Sakari Kiuru
ARKISTOKUVIA KIRPILÄSTÄ
Taidekoti Kirpilän arkisto
ALKUPERÄINEN RIPUSTUS
Tässä 1980-luvun valokuvassa nähdään Favénin Maisema Helsingistä (Pitkäsilta Mustikkamaalta nähtynä) -teoksen alkuperäinen ripustus Juhani Kirpilän aikana. Maalaus ripustettiin arkiolohuoneeseen, eli olohuoneeseen, jossa Kirpilä vietti vapaa-aikaansa. Maalaus on takan yläpuolella, pääveistoksen (ensimmäinen oikealla) takana. Koska Kirpilä omisti valtavasti teoksia, ja niiden haluttiin olevan suurimmaksi osaksi aina esillä, joskus teosten ripustus ja näkyvyys kärsivät.