Ahti Lavosen näyttävä sommitelma on palannut Taidekoti Kirpilän ripustukseen. Juhani Kirpilän noin 1980-luvun vaihteessa hankkima Abstrakti valkoinen sommitelma (1962) oli konservoitavana viime vuoden marraskuusta lähtien huhtikuun puoliväliin saakka. Konservaattorit Tuulikki Kilpinen ja Maija Santala kertovat, että prosessi oli haasteellinen, mutta palkitseva. Teos koostuu erilaisista pellavakankaalle kerrostetuista materiaaleista, ja tästä erikoisesta tekniikasta johtuen kuusikymmenvuotias teos oli hyvin kuiva ja rapiseva. Kilpinen ja Santala kokivat, että teoksella alkoi olla suorastaan hätä, joten se piti pelastaa ennen kuin olisi ollut liian myöhäistä.

Ahti Lavosen kokeilunhalu näkyy kaikessa ja haastoi konservaattorit. Prosessin aikana eteen tuli monia yllätyksiä, kuten Lavosen käyttämä keltainen taustamateriaali ja hiekan lomassa näkyvä tummanruskea aines, jonka koostumuksesta ei vieläkään ole varmuutta. Lisäksi teoksen tutkiminen sivuvalolla oli lähes mahdotonta, koska erilaisten materiaalien muodostama rosoinen pinta loi varjoja kaikkialle.

Teoksen liikuttelu oli työlästä sen painon ja ulottuvuuksien vuoksi. Konservoitaessa teosta pidettiinkin suurimmaksi osaksi lappeellaan työpöydällä. Teoksen riittävä tukeminen oli erityisen tärkeää, koska pellavakankaalla olevat materiaalit, kuten hiekka, ovat painavia. Hiekka pysyy nyt paikoillaan konservaattorien perinteisesti käyttämällä kalaliimalla. Monella alalla tällä hetkellä koetut materiaalien saatavuusongelmat hankaloittavat myös konservaattorien työtä. Kokeneiden konservaattoreiden lähipiireistä löytyi onneksi runsaasti asiantuntijoita ja kollegoita, joilta sai apua useissa ongelmakohdissa.

Kilpinen ja Santala tiivistävät viiden kuukauden polveilevan urakan vaikeana, mutta merkityksellisenä konservointityönä. ”Lavonen on meille kummallekin merkkiteos”, konservaattorit toteavat yhdestä suusta.

Kuva: Maija Santala, Ahti Lavosen teos ja Tuulikki Kilpinen / Taidekoti Kirpilä

0
    0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjäPalaa kauppaan